Ziua națională a comerțului electronic, instituită prin Legea 144/2020, este marcată, începând din 2020, în fiecare an, la 15 octombrie, cu scopul informării şi conștientizării cu privire la existența acestui tip de comerț.
Perspectivele viitorului comerțului electronic vor fi discutate în detaliu miercuri, 18 octombrie, în cadrul evenimentului organizat de Asociația Română a Magazinelor Online, cu ocazia Zilei naționale a comerțului electronic. Evenimentul va avea loc la NORD Events Center, situat pe str. George Constantinescu nr. 4B, București. Persoanele interesate să participe se pot înscrie gratuit AICI.
Potrivit Legii nr. 144/2020, Ziua națională a comerțului electronic poate fi organizată de către autoritățile administrației publice centrale și locale, persoane fizice sau juridice, precum și de către societatea civilă, fie împreună, fie separat. Aceste evenimente pot consta în organizarea sau participarea la manifestări și acțiuni cu caracter social sau științific, având ca scop informarea și conștientizarea privind existența comerțului electronic. Autoritățile administrației publice centrale și locale pot aloca, în limita bugetelor aprobate, fonduri și suport logistic pentru sprijinirea acestor manifestări și acțiuni.
Datele recente arată că România are un procent consolidat de 3,17% din PIB generat din vânzarea online a bunurilor și serviciilor (e-GDP). Aceasta ne plasează pe locul 3 în Europa Centrală și de Est și pe locul 12 la nivelul întregului continent european, conform Raportului European E-commerce 2023, publicat de Ecommerce Europe și EuroCommerce. În ceea ce privește volumul vânzărilor în cadrul statelor membre UE, România ocupă tot locul 3 în Europa Centrală și de Est, după Polonia și Cehia. Sectorul de comerț electronic din România domină piața din Europa de Est, generând aproape 60% din vânzările în regiune, fiind estimată o cifră de afaceri de aproximativ 9,95 miliarde de euro pentru anul 2023, dintr-un total de 17,6 miliarde de euro în întreaga regiune.
Raportul European E-commerce 2023 evidențiază că 94% dintre cumpărătorii români preferă să comande online de la magazinele românești, în timp ce 21% au comandat și de la magazine străine. La nivel european, cele mai comandate produse online sunt cele din categoria hainelor, încălțămintei și accesoriilor vestimentare (68% din produsele comandate online), urmate de cărți, CD-uri, DVD-uri (34%), livrări de la restaurante (30%) și produse cosmetice sau de înfrumusețare (27%).
Conform unei cercetări realizate de Institutul Național de Statistică (INS) asupra prețurilor din mediul online pe o perioadă de trei ani (2020-2023), prețurile din mediul online au înregistrat, în general, o evoluție sub rata inflației. În primăvara anului 2023, s-au observat scăderi semnificative la prețul produselor alimentare. Spre exemplu, în luna mai față de aprilie 2023, laptele cu 1,5% grăsime s-a ieftinit cu 7%, iar cel cu 3,5% a avut un preț cu 9,4% mai mic în medie. Prețul uleiului de floarea soarelui a scăzut cu 3,5%. Reducerile de preț au continuat și în iunie, cu scăderi de 4,7% pentru laptele cu 1,5% grăsime, 4,5% pentru făină și 3,7% pentru uleiul de floarea soarelui. Alte produse măsurate de INS, cum ar fi merele, fasolea, untul, pâinea și mălaiul, au înregistrat reduceri de preț în mediul online.